Marknadsföring

Sociala medier - Arrangörshandboken

Att använda verktyg som Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter och bloggar är ett roligt och effektivt sätt att öka engagemanget hos både er publik och era medarbetare. Det finns en rad olika medier, och det kan vara svårt att hålla styr på vilka man ska använda, hur man använder dem och hur man bör använda dem. Nedan följer några tips kring sociala medier, men först en lista med några olika användbara tjänster och kortfattat vad de används till.

Blogg – det är enkelt att skapa en blogg och den kan lätt sättas ihop med sin hemsida där längre texter skrivs och det också går att lägga upp bilder som hör till inlägget. Många beskriver gärna en blogg som en internetdagbok, men det är upp till var och en att bestämma hur ofta man skriver. Se mer information nedan, länk här.

Facebook – hemsida där privatpersoner öppnar upp egna profiler. Har man en egen profil kan man starta mer offentliga profiler, som kallas “sidor”. Se till att uppdatera sidan med bilder och information om kommande arrangemang och be alla besökare att gå in och “gilla” sidan. Väldigt bra samlingsplats för en arrangör och dess medlemmar då det dels går att kommunicera i ett nyhetsflöde med kortare meddelanden och publicera bilder och dels låta andra användare kommunicera med varandra på sidan. Mer information längre ner, länk här.

Twitter – hemsida där man startar en profil och med meddelanden på högst 160 tecken skickar ut information i ett långt nyhetsflöde där varje profil själv väljer vilka andra profiler man vill följa i sitt flöde. Bra och effektivt sätt att sprida värdefull information om arrangemang där det också går att “tagga” andra användare, t.ex. mediaprofiler eller personer som ni tror är intresserade och vill sprida informationen om arrangemanget. Mer information nedan, länk här.

Instagram – liknar Twitter, men med bilder. Används främst via smartphones. Användaren skapar en profil och väljer själv vilka andra profiler hen vill följa. Trevligt sätt att kommunicera med t.ex. samma dag som ett arrangemang ska äga rum. Lägg upp bilder från soundcheck och uppmuntra publiken att komma. Det går också att lägga upp kortare filmer, t.ex. att använda för att skicka en hälsning från artisten eller för att visa den långa kön av glada besökare när dörrarna öppnas. Läs mer om bilder generellt som marknadsföringsverktyg här och mer om just instagram här.

Tumblr – Ett verktyg som man med fördel kan använda som en samlingsplats för alla sina sociala medier. Man kan blogga, dela filmer, länkar och bilder. Man kan till exempel koppla ihop sitt instagramkonto med sitt tumblrkonto. Ett smidigt sätt för ens följare att hålla koll på vad man delar. Går även att använda som en enklare form av hemsida. Mer om att blogga här. Mer om att använda bilder som marknadsföringsverktyg här.

Youtube – sida där det går att ladda upp filmer. Roligt verktyg att göra reklam inför ett arrangemang med eller ett sätt att dokumentera delar av konserterna (OBS! Se alltid till att få artistens godkännande innan publicering.)

Vimeo – liknar Youtube, men är mer ett tillhåll för folk som verkligen är intresserade av film och fin bildkvalitet. Det kan vara bra att lägga upp filmer som man lagt mer omtanke på här, medan mobilkamerafilmerna passar bättre på Youtube.

Flickr – hemsida för uppladdning av bilder, samlar flera album med bra bildkvalitet. Perfekt för dokumentering. Läs mer om bilder som marknadsföringsverktyg här.

Klargör ambitionen

Det bästa sättet att lära sig använda sociala medier är att börja göra det. Men tänk på vilket syfte och vilka målgrupper ni har. Bestäm er för hur er närvaro i sociala medier ska se ut, vem som ska utföra arbetet samt när och hur ofta ni ska kommunicera. Fundera på vilka kanaler som passar er verksamhet bäst och prata med andra som redan är flitiga användare av sociala medier. Välj bort kanaler som inte är relevanta för er. Låt er inspireras av hur andra gör och kopiera det som passar.

Kartlägg viktiga aktörer

Kartlägg vilka bloggare, twittrare och andra som är intresserade av era frågor och som har många läsare och följare i er målgrupp. Använd RSS-läsare för att hålla er uppdaterade om de viktigaste bloggarna. Kommunicera med dessa aktörer i respektive kanal och bjud gärna in dem till förhandstitt, premiär eller smygläsning.

Var personliga och öppna

Sociala medier bygger på att vi är personliga och att vi står för vår verksamhet och våra värderingar. Kommunikationen i sociala medier är snabb och flyktig, samtidigt som inläggen kan fångas upp och återges. Tänk därför på att bara skriva sådant som ni kan stå för, både professionellt och privat.

Svara

Sociala medier handlar om dialog. Därför är det viktigt att svara på såväl kommentarer och frågor som beröm och kritik. Att snabbt ge respons på vad andra tycker och tänker om er skapar trovärdighet och uppmuntrar till ytterligare engagemang. Den som ställer en fråga till er förväntar sig ett svar. Missa inte chansen att ge god service och att visa att ni bryr er om alla som bryr sig om er.

Engagera andra

Interaktion är centralt för en lyckad närvaro i sociala medier. Engagera andra genom att generöst dela med er av er kunskap, verksamhet och er världsbild. Ge era följare snabb tillgång till era pressmeddelanden, publicerade artiklar och annan publicitet. Dela med er av länkar, bilder och filmklipp som illustrerar er verksamhet, er kompetens och era värderingar. Uppmuntra andra att kommentera ert material och att bidra med eget. Ställ gärna frågor, och var noga med att följa upp svaren.

Engagerade följare – varför?

Generellt för sociala medier är det bra att ha engagerade följare/gillare om man vill marknadsföra något. Ett engagemang kan vara till exempel att man gillar något, delar något, kommenterar på något eller dylikt. Till exempel; ju fler som gillar eller delar ett inlägg (en statusuppdatering, ett foto, ett filmklipp, en länk osv) på Facebook, desto högre upp hamnar det i folks nyhetsflöde. När inlägget hamnar högre upp är det fler som ser det och då får man alltså mer publicitet.

Lyssna

I sitt program, och överallt där man presenterar de artister man bokat, bör man alltid ha en länk så att publiken i förväg kan lyssna på hur artisten låter. Dessutom kan man göra en spellista på till exempel Spotify eller Soundcloud med sina bokade artister. Ska ni lägga upp musik på Soundcloud måste ni dock se till att ni har artistens godkännande. Om artisten inte finns på t.ex. Spotify eller om ni vill få er publik i stämning innan ni avslöjar vilka artister som är bokade, kan ni göra en spellista med “liknande artister” eller “arrangörens egna favoriter”.

Använd bilder och film

Bilder engagerar och berör. I takt med att tekniken utvecklas och allt fler har smarta telefoner blir foto och film allt viktigare i sociala medier. Inte minst på Facebook leder bilder ofta till mer engagemang än renodlade textinlägg. Instagram, Pinterest, Vine, Vimeo och Youtube är bra plattformar för bilder och film, som kan länkas ihop med er hemsida och era konton på Facebook och Twitter. Testa gärna minikampanjer där ni uppmanar era fans och följare att dela med sig av sina bästa bilder på ett särskilt tema, med hjälp av hashtags. Läs mer om bilder som marknadsföringsverktyg här.

Hashtags

Hashtags är de små sakerna som ser ut #såhär. De fungerar såhär: om någon skriver till exempel: “Vem ska ni rösta på i höst? #valet2013”. Då kan man sen klicka på “#valet2013”, den fungerar som en länk, och så ser man allt som folk har delat inom det ämnet. Så om publiken på era arrangemang hashtaggar “#ertarrangemangsnamn” på alla delningar som de gör när de vill säga något om ert arrangemang, lägga upp en bild eller något annat, så samlas allt detta under en hashtag. Om någon är intresserad (till exempel ni själva) av vad folk har sagt och vad de har tagit för foton på era arrangemang kan de gå in på den hashtaggen. Det blir alltså PR som andra sköter. En digital version av Mun till mun.

Tagga

Att tagga någon betyder att man identifierar någon på en bild eller i ett inlägg och ger personen en “tag” som blir en länk till hens profil. Det kan antingen göras genom att man klickar på en bild och taggar en person, eller att man skriver @såhär. Förutom att en länk skapas, som med en hashtag, gör det också att den användaren som heter “såhär” får information om att du har skapat en inlägg som på något sätt berör hen. Bra om du t.ex. vill få en journalist att se höstprogrammet, genom att skriva “Hej @journalisten_pop. Här kan du se vårt finfina höstprogram – www.länktillhöstprogrammet.com där bl.a. @bästabandet kommer och spelar”. Taggen blir alltså en länk, men som skiljer sig från hashtags genom att den “ropar” på den taggade personen. Det är alltså bra både om man vill att folk ska hitta till den taggade personen och om man vill att den taggade personen ska hitta till en.

Låt oss fördjupa oss i några av de mer användbara sociala medierna.

Facebook

Facebook växer inte lika snabbt som tidigare, men är världens största webbplats. Sidor, evenemang och grupper är lättanvända verktyg som gör att ni kan nå många som är intresserade av er och era budskap. Den som är administratör av er Facebooksida har tillgång till omfattande och överskådlig statistik. Sätt upp mål och redovisa statistiken regelbundet inom organisationen. Uppmuntra medarbetare, medlemmar och fans att bidra med idéer och material till Facebooksidan. För att öka aktiviteten och belöna sina gillare kan man också ordna tävlingar och kampanjer på sin Facebooksida. Varför inte tävla om fribiljetter till nästa arrangemang?

Sidor

Starta en sida under det namn som er konsertserie/festival/klubb/osv har, och bjud in folk att “gilla” den sidan. Använd er sida lite grann som man använder en personlig Facebooksida, dvs dela statusar, bilder, länkar osv. Låt publiken “lära känna” er via sidan, och bilda en relation mellan sidan och era gillare. (På facebook heter det “gillare” till skillnad från de flesta andra sociala medier, där det heter “följare.)

Några exempel på hur man kan använda sin Facebooksida; Den här arrangören, som existerade under sommaren 2013 och dessutom använde film som en stor del i sitt arrangerande och den här filmproducenten.

Annonser

Om man vill att fler ska gilla ens sida, eller se ett inlägg man gjort, kan man antingen skapa en annons för sidan eller “puffa” ett inlägg. Då betalar man alltså för att det ska synas ännu mer. Det kan vara bra om man vill nå en ny publik än sin vanliga. Där kan man även välja målgrupp, t.ex. “Musikintresserade i Borås.”

Evenemang

För varje arrangemang man ska göra kan man göra ett “evenemang”. Det fungerar som ett webbaserat inbjudningskort där man kan skriva information om arrangemanget, dela bilder, länkar, musik och bjuda in personer att delta. De kan då välja om de kommer, kanske kommer eller inte kommer. Det ger en ett hum om hur många människor man kan förvänta sig på arrangemanget. Om man har skapat en sida kan man skapa evenemanget från den sidan, så att folk får en klar bild av vem det är som står som avsändare.

Att låta bli att skapa en sida, och bara göra “evenemang” från sitt privata Facebookkonto, kan göra saker och ting rörigt eftersom det då inte finns någon tydlig avsändare. Publiken vill ofta veta vem det är som arrangerar just den konserten, och då ska det vara enkelt för dem att hitta till fler konserter av samma arrangör och kunna lära känna arrangören.

Grupper

Nackdelen med att skapa en grupp istället för en sida är att det känns mer avlägset för de flesta att gå med i en grupp än att bara gilla en sida. Det är ett större steg. Ju mindre steg, desto större chans att folk engagerar sig. Dessutom syns saker som en sida har delat på fler ställen än det som delas i en grupp. Visst, man kan se att folk skriver saker i en grupp, men återigen blir avsändaren otydligare eftersom det är privatpersoner som skriver. Det kan också sända signaler om utanförskap när man ser att någon skriver i en grupp som man själv inte är medlem i. Att däremot skapa en grupp för själva arrangemangsgruppen kan vara ett sätt att smidigt kunna kommunicera med varandra kring arbetet man utför tillsammans. Glöm inte bort att göra gruppen både stängd och hemlig, så att inte alla på Facebook kan se när ni diskuterar gager osv.

Twitter

Twitter skriver man kortare meddelanden och lite oftare än exempelvis på Facebook. Här lämnas utrymme till en mer frekvent dialog med sina följare. Fler och fler svenskar följer Twitter och twittrar själva. Här når ni många journalister, beslutsfattare och opinionsbildare. Besvara, kommentera och vidarebefordra (retweeta) andras inlägg. Identifiera nyckelpersoner inom ert område, följ dem och deras följare. Delta i aktuella diskussioner genom att använda hashtags (#). (<– länk/scroll till rubriken “Hashtags”) Bevaka vad som skrivs om er och era intresseområden genom att följa hashtaggar och söka på enskilda ord.

Instagram

Detta är en applikation för smartphones som funkar ungefär som Twitter, fast med foton. Man tar en bild, skriver en kort text och delar den. Man till exempel lägga upp bilder från konserter, på publiken, på förberedelser inför konserter osv. Följ lite andra användare på Instagram och se hur de gör! På Instagram använder man sig också av hashtaggar (#jazzklubbenhöstprogram) och av att “tagga” (@jazzklubben) någon annan användare.

Här är ett exempel på en arrangör som existerade under sommaren 2013 och använde instagram som marknadsföring, ett annat exempel (fast en filmproducent) finns här.

Blogg

En blogg kan vara en bra plattform för utförliga kommentarer och fyllig information. Skriv kontinuerligt, bjud in läsare att kommentera och svara snabbt. Lista relevanta bloggar i en bloggroll och var generösa med att länka till andras blogginlägg. Tagga era inlägg med teman som även andra bloggare skriver om. Öka aktiviteten med hjälp av widgets som visar era flöden från Facebook, Twitter och Instagram på bloggen.

Länka ihop

Ett bra sätt att täcka stora delar av arbetet med de olika medierna är att länka ihop dem. Man kan till exempel länka så att alla bilder man delar på Instagram hamnar på ens Facebooksida och sen länka så att allt man delar på Facebook hamnar på Twitter. Gör man som i just detta exempel hamnar bilden från Instagram både där, på Facebook och på Twitter. Glöm dock inte bort att ändå gå in på de olika medierna för att hålla koll på vad era följare är intresserade av, och för att svara.