Marknadsföring

Mun till mun - Arrangörshandboken

Ett av de kanske mest effektiva sätten att marknadsföra sitt arrangemang är genom att folk pratar om det “av sig själva”. Ett sätt att få dem att göra det är att helt enkelt göra så bra och/eller unika arrangemang så att de vill berätta om det för sina vänner och bekanta. Man kan också försöka bygga upp någon slags spänning kring arrangemanget innan det har ägt rum. Hitta på något som skapar förvåning, mystik, pirr-i-magen, förundran, beundran, nyfikenhet, skräck eller något annat som gör ert arrangemang intressant. Tänk er att ni ska hitta på ett samtalsämne på en fest som får alla att undra vad ni ska säga härnäst. Då är chansen stor att det börjar tisslas och tasslas kring vad det är som ska hända.

Ett annat sätt att få folk att prata om det är helt enkelt att leta upp någon som er målgrupp lyssnar på och kanske till och med ser upp till, och presentera er idé för den personen så att hen pratar vidare med sina vänner och kollegor om det. Eller kanske erbjuda personen fri entré till alla arrangemang om hen delar ut flyers. Att inleda olika former av samarbeten för att ordet ska spridas så omfattande som möjligt är väldigt bra. Att engagera förband bestående av elever från Kulturskolan eller en estetisk gymnasielinje är inte bara ett roligt inledande inslag på arrangemanget, utan ett otroligt effektivt sätt att sprida reklam om genom att de kommer prata med sina vänner om det och också se till att de kommer dit. Även att blanda lokala band med icke lokala band i sitt program kan ge denna effekt.