Marknadsföring

Bilder - Arrangörshandboken

En bild säger mer än tusen ord och är ett väldigt bra sätt att beskriva sin verksamhet på. Dessutom får nyheter som illustreras med bilder ofta större utrymme och mer uppmärksamhet i media, vilket gäller såväl kvällspress och sociala medier som morgontidningar och tidskrifter. Den som kan hjälpa redaktionen med ett bra bildmaterial har ett försprång i nyhetskonkurrensen. Se därför till att tidigt samla in bildmaterial från artister att publicera själva och förse redaktionerna med.

Bilder från bokade artister

Så fort ett avtal är gjort med en artist och det är bestämt datum för arrangemanget, se till att be om högupplösta pressbilder (låt informationen finnas i det infoblad du skickar ut, men det brukar krävas några påminnelser). Dessa bilder ska ni senare använda för att publicera i ert trycka material (så som affischer och programblad) och på hemsida. Använd dessa också för att skicka ut till media, se mer information i stycket Press/Media.

Länka till pressbilder

Se till att göra det enkelt för journalister (och andra som kan behöva bilder) att hitta högupplösta bilder genom att avsätta en flik eller rubrik på hemsidan för press (ibland kallat “pressrum”). Ha alltid aktuella pressbilder som är representativa för arrangemanget (till exempel på själva arrangörerna) tillgängliga för nedladdning och visa tydligt vem som är pressansvarig och vem de alltså ska kontakta för fler frågor, bilder på artister, för att skrivas upp på presslista (gästlista för journalister och fotografer) m.m. Med pressbilder menas alltså helt enkelt bilder, avsedda för pressen.

Ge gärna bilderna tydliga rubriker och filnamn så att sökmotorer lätt kan hitta dem. Var noga med att skriva med vem som är fotograf! (Det kan man med fördel även skriva med i filnamnet). Publicera bilder på er logga och bilder från er verksamhet. Skriv tydligt att bilderna är fritt tillgängliga för publicering.

Här är ett exempel på en arrangör med tydligt pressrum.

Skapa bildtillfällen

Spåna kring hur ni kan hitta eller skapa tillfällen i ert arbete som blir bra på bild. Media, inte minst social media, gillar bilder som är annorlunda, uppseendeväckande och färgglada. Ballonger, blommor, artisten, glada människor i entrén och en fint upplyst scen kan vara effektfullt på bild och gör att folk gärna vill sprida vidare bilderna.

Fotografera

Se till att någon fotograferar när ni genomför evenemang – antingen en fotograf eller någon av arrangörerna. Berätta för både närvarande och frånvarande journalister att ni gärna bistår med bilder för fri publicering. Lägg snabbt upp de bästa bilderna från evenemanget på sociala medier och eventuellt på hemsidan. Har ni inte möjlighet att ta högupplösta bilder varje gång, ta med mobilkamera eller dylikt för publicering på sociala medier. Det är alltid värdefullt att få arrangemangen dokumenterade för arkivering, redovisning till bidragsgivare och för använding senare i framtiden.

Publicera i sociala medier

Bilder blir snabbt allt viktigare i alla sociala medier. Med en smartphone kan vem som helst snabbt lägga upp bilder och filmer på Facebook, Flickr, Twitter, Instagram, Tumblr eller Youtube. Ge era fans och följare i sociala medier rikligt med bilder att gilla, kommentera och dela vidare.

För tips på olika sociala medier och hur man använder dem, läs här.

Några exempel är Tillsammans Sessions – en arrangör som existerade under sommaren 2013 och dessutom använde film som en stor del i sitt arrangerande (se deras Facebook och instagram) och filmproducenten Timbermen Productions (Facebook och instagram).