Marknadsföring

Grafik - Arrangörshandboken

Ett väldigt viktigt område inom arrangerande och inte minst för marknadsföringen, är grafik. En grafisk profil är de visuella element man använder i allt sitt tryckta material och på internet. Det är till exempel vilka färger man använder, vilka typsnitt och logga. Det är helt enkelt arrangörens ansikte utåt, och det finns en poäng i att allt man visar är likriktat, så att man ser att det “hör ihop”. På så vis börjar folk till slut känna igen grafiken och då känner de alltså också fortare till ert arrangemang. Detta är också varför många företag och organisationer arbetar med loggor, för att de helt enkelt ska vara lätta att känna igen även utanför deras hemmaplan. Om man är bra på grafisk formgivning själv kan man så klart göra det själv, men annars är det väl investerade pengar att anlita en grafisk formgivare. Saknar du egna kontakter finns det flera olika forum att hitta en på, t.ex. genom Illustratörcentrum.se, som också finns som app för smartphones. Om du känner dig helt vilse i grafikdjungeln är ett tips att kolla hur andra saker som din målgrupp gillar, ser ut (inte bara arrangemang). Samla ihop lite olika exempel som du gillar, eller som du tror att din målgrupp gillar, och ta med dem till första mötet med formgivaren, som oftast uppskattar att man har en idé om hur man vill att det ska se ut. Man kan även låta grafiken gå igen i scenografin/inredningen som man har i själva konsertlokalen, så vet publiken vart de kommit. Alternativt, om de ser grafiken första gången när de är på arrangemanget, så kan de känna igen sig i affischer och på internet när de sedan ser det där.

Läs gärna mer om profil och genre under bokning.